باشگاه خبری فراساحل: خسرو شوکت با بیان اینکه مشکلات ساخت و تعمیرات شناور در ایران رفع نخواهد شد مگر با اصلاح نظام بانکی ایران و دست کشیدن دولت از تصدیگری امور مختلف، تصریح کرد: نظام بانکی ایران کل اقتصاد را با چالش مواجه کرده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، مدیرعامل شرکت صنایع دریایی شوکت رفع همه مشکلات صنایع دریایی را در گرو کشیدن خط بطلان بر سیستم بانکی فعلی و اصلاح نظام بانکی دانست و گفت: 13 فروند کشتی در سال 91، 6 فروند کشتی در سال 92 و 2 فروند کشتی در سال 93 در داک تعمیراتی این شرکت تعمیر شد. این در حالی است که در سال 94 و 95 هر کدام فقط یک کشتی تعمیر کردیم و اکنون نیز با اینکه سفارشهای تعمیر کشتی زیاد است اما نقدینگی برای این کار وجود ندارد.
خسرو شوکت،درباره پروژههای فعلی این شرکت گفت: از آغاز امسال، تعمیرات 3 فروند شناور شامل یک شناور مسافری ، یک فروند یدککش و یک فروند شناور به این شرکت سپرده شد اما متاسفانه با گذشت چندماه، هنوز عملیات تعمیر این شناورها به دلیل نبود نقدینگی آغاز نشده است. وی با اشاره به اینکه اکنون دیگر ما توانایی بهرهگیری از سیستم تسهیلاتدهی بانکها یا هر نهاد دیگر را نداریم، اظهار کرد: همه زندگی و اموال ما اکنون در رهن بانک است، بنابراین وثیقه و یا دارایی دیگری نداریم که بتوانیم آن را در رهن بانک بگذاریم تا بتوانیم تسهیلات دیگری دریافت کنیم. مدیرعامل شرکت صنایع دریایی شوکت افزود: ما در دوران رکود، نقدینگی خود را از دست دادیم و مجبور شدیم از تسهیلات بانکی با سود 28 درصد استفاده کنیم و رکود همراه با تورم موجب شد تا آنهایی که از تسهیلات بانکی استفاده کرده بودند نتوانند اقساط خود را پرداخت کنند و این موجب شد تا اکنون بدهی ما به بانکها چندبرابر میزان تسهیلات دریافتی شود.
وی تصریح کرد: در سال 87 طرحی به نام طرح زودبازده ساخت شناور را آغاز و تا سال 89 تکمیل کردیم اما در آن زمان دولت به وعده خود یعنی پرداخت وام 4 درصدی عمل نکرد و همین موضوع موجب شد تا این طفل به دنبا نیامده،بدهکار شود. شوکت ادامه داد : بنابراین هرچه درآمد و دارایی داشتیم برای پرداخت سود بانکی گذاشتیم با این وجود در مهرماه سال گذشته به جایی رسیدیم که بانک اجراییه مصادره همه اموال ما را صادر کرد. به گفته شوکت، هیچ شرکتی ن هنوز توانسته است در منطقه چوئبده آبادان که میتوانست قطب شناورسازی ایران شود،جان بگیرد و قد بکشد تا جایی که اکنون همه شناورسازیها در این منطقه در سطح یک واحد تعطیل کار میکنند.
این فعال شناورسازی در ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز مقامات استانی به دنبال رفع مشکلات نقدینگی ما هستند، تاکید کرد: در همین رابطه شهبازی، فرماندار آبادان و شریعتی، استاندار خوزستان با بازدید از پروژه ما، قول هماری دادند و در راستای اجرای همان قول دستور دادند که هرچه سریعتر تسهیلات در اختیار ما قرار گیرد اما متاسفانه به دلیل اینکه ما وثیقهای برای رهن گذاشتن در بانک نداریم نمیتوانیم از این تسهیلات استفاده کنیم. بنابراین اکنون مشکل اصلی ما ساختار و نظام بانکی ما است. مدیرعامل صنایع دریایی شوکت در پاسخ به این پرسش که راه حل این مشکلات چیست؟ با بیان اینکه این مشکلات رفع نخواهد شد مگر با اصلاح نظام بانکی ایران و دست کشیدن دولت از تصدیگری امور مختلف، تصریح کرد: نظام بانکی ایران کل اقتصاد را با چالش مواجه کرده است زیرا تا زمانی که سود بالای 20 درصد از تسهیلات دریافت شود نه تنها در دولت یازدهم و دوازدهم بلکه در دولتهای آتی هم این مشکلات رفع نخواهد شد.
وی با بیان اینکه ما دوره قبل از رکود و دوره رکود را گذراندیم و اکنون در دوره پس از رکود هستیم، گفت: تا زمانی که سود سپرده بانکها بالا باشد هیچ سرمایه گذاری،نقدینگی خود را به سمت صنایع جاری نمیکند و به بانکها میبرد این موجب میشود تا بانکها کارفرما و یا ساختمانساز شوند و از وظیفه اصلی خود به دور بیفتند. شوکت در پاسخ به این پرسش که آیا برای رفع مشکلات خود به مذاکره با همتایان خارجی در راستای همکاری با آنها و جذب سرمایه گذاری آنها پرداختهاید یا خیر؟ خاطرنشان کرد: مذاکرات مختلفی با شرکتهای موجه بینالمللی داشتیم اما نتیجه بخش بودن آنها نیز به تضمین بانکها برمیگردد که متاسفانه ما نمیتوانیم از این شرط برخوردار باشیم.
وی افزود: شرکتهای خارجی برای حضور در ایران تضمین دولتی میخواهند این در حالی است که دولت نمیتواند در این زمینه ما را حمایت کند تا بتوانیم همکاریهای بینالمللی را رقم بزنیم به عنوان مثال یک شرکت از کرواسی و یک شرکت ایتالیایی برای همکاری با ما اظهار تمایل کردند اما متاسفانه به دلیل اینکه ما نمیتوانیم از نظام بانکی تضمین به آنها ارائه دهیم، این همکاریها عملی نمیشود.
مدیرعامل صنایع دریایی شوکت بیان کرد:ماتقاضاهای دیگری خارج از کشور اعم از تقاضای عراق برای خارجسازی شناورهای مغروقه، تقاضای وزارت نفت عراق برای تعمیر کشتی و تقاضای ایتالیا برای ساخت شناور را در رزومه کاری خود داریم اما به دلایل مذکور هنوز نتوانستیم آنها را عملیاتی کنیم. این فعال صنعت شناورسازی در ایران تاکید کرد:بنابراین لازم است به جای اینکه یک اقتصاد سیاسی داشته باشیم یک نظام سیاسی اقتصادی طراحی کنیم تا بتوانیم این مشکلات را یکی پس از دیگری رفع کرده و با اصلاح و انسجام نظام بانکی مطابق با نرم بینالمللی، تولید و اشتغال بینالمللی نیز داشته باشیم.
کد خبر : 4340
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir